Kansanhuoltoministeriö
antoi itsenäisyyspäivän aattona 1948 luvan Helsingin mainosten ja näyteikkunoiden
valojen sytyttämiseen ensimmäistä kertaa sodan jälkeen. Mistään urbaanista
ilontulituksesta ei ollut kysymys, sillä Aleksanterinkadulla paloi kolme
mainosta ja monissa muissa paikoissa syttyi vain muutama kirjain. Valot
symboloivat parempien aikojen odotusta. Helsingin Sanomien toimittaja
“Kati” puhui seitsenvuotisesta horteesta heräämisestä kuvatessaan kaupungin
valaistumista. Sota ja jälleenrakennusajan pula olivat koetelleet
helsinkiläisten arkea, ja “korttipeli” eli lähes kaikkein tuotteiden säännöstely
jatkui vielä pitkään, aina 1950-luvun alkuun. Musta pörssi kukoisti ja monen
helsinkiläisen maalaisserkku kohosi uuteen arvoon. Säännöstelystä vapautettiin
viimeisenä kahvi talvella 1954, ja samana vuonna viimeiset helsinkiläiset
pääsivät muuttamaan pois pommisuojista.
Helsingissä
tuntuivat selvimmin uuden aikakauden uudet poliittiset tuulet. Kommunistien
nousu maan alta 1945 nostatti yleistä poliittista turbulenssia. Pääkaupungin
torit ja kadut, erityisesti Eduskuntatalon edusta ja Messuhalli nousivat
poliittisen voimainmittelön keskeisiksi näyttämöiksi.. Kommunistien kokoukset,
mielenosoitusliikehdintä ja ulkoparlamentaarinen toiminta leimasivat
1940-luvulla helsinkiläistä tori- ja katuelämää. Aatteellinen vastaliikehdintä
oli ennen pitkää yhtä näkyvää. Sotasyyllisyysoikeudenkäynti 1945--46 mobilisoi
monet osoittamaan mieltään, kunnes sodanaikainen pääministeri Edwin Linkomies
ja ulkoministeri Väinö Tanner vihdoin vapautettiin 1948 ja presidentti
Paasikivi armahti presidentti Rytin. Toukokuussa 1948 Helsingin yliopiston
ylioppilaskunta järjesti suurimman sodanjälkeisen manifestaation
Senaatintorilla ja Kumtähden kentällä, kun 8 000 ylioppilasta kokoontui
juhlimaan 100-vuotiasta Maamme-laulua.
Juhlan aatteellisena sisältönä oli vahvan itsenäisyystahdon osoittaminen.
Pääkaupungista lähti liikkeelle myös kansakunnan yhtenäisyyttä tammikuussa 1956
koetellut yleislakko.
Helsinki-henkeä
nostatti sodan jälkeen kaksi juhlavaa tapahtumaa. Pääkaupungin 400-vuotisjuhlia
vietettiin näyttävästi ja juhlavasti kesäkuussa 1950. Esimakua juhlahumusta
saatiin jo loppukeväällä Helsingin yliopiston filosofisen ja valtiotieteellisen
tiedekunnan suurpromootiossa, joka järjestettiin 14 vuoden tauon jälkeen.
Pääkaupungin 400-vuotista historiaa muistettiin paljastamalla Vanhassakaupungissa
muistokivi ja avaamalla Kustaa Vaasan tie. Historiallinen juhlakulkue eteni
kaupungin läpi Stadionille, jossa järjestettiin suuri kansalaisjuhla. Eri
kaupunginosissa järjestettiin paikallisia juhlatapahtumia, ja Helsingin
historiaa esiteltiin näyttelyin ja esitelmin. Pääkaupungin omaa kulttuuritahtoa
ilmaisi Sibelius-viikko, joka järjestettiin ensimmäisen kerran 1951, ja josta
on sittemmin kehittynyt vuosittainen Helsingin juhlaviikkojen
tapahtumakokonaisuus.
1Suurempi
kansallinen ponnistus olivat Helsingin olympiakisat 1952. Tätä urheilun suurta
juhlaa oli valmistauduttu viettämään Helsingissä jo 1940, mutta sota oli
katkaissut aikeet. Kisojen myöntämistä Helsingille 1947 pidettiin suurena
kansainvälisenä tunnustuksena Suomen täysivaltaisuudelle kansainvälisessä
toiminnassa. Olympiakisat jättivät myös pysyvän jäljen kaupunkikuvaan. Helsinki
otti huolehtiakseen paitsi kaupungin sisäisen liikenteen sekä poliisi- ja
järjestysasioiden hoitamista, myös urheilupaikkojen teknistä toteuttamista.
Stadion, kisojen päätapahtumapaikka, oli valmistunut jo 1938, ja rakennustöitä
jatkettiin 1940-luvun lopulla, jolloin mm. valmistuivat Ruskeasuon
ratsastusstadion, Uimastadion, Urheilutalo, Velodromi ja Soutustadion. Olympia-
ja kisakylät nousivat 1940--1952 Koskelaan, ja olympiakylää on pidetty Suomen
ensimmäisenä nykyaikaisena esikaupunkimaisena asuinalueena.
Olympialaiset
aktivoivat monia kaupunkielämän tasoa parantavia hankkeita ja jouduttivat
useiden yleisten rakentamispäätösten toteutumista. Seutulan lentokenttä (myöh.
Helsinki-Vantaan lentoasema) otettiin käyttöön juuri ennen olympialaisia.
Kunnallistekniikkaa, katuvalaistusta ja teitä parannettiin, puistoja
kunnostettiin, ravintoloita ja hotellirakennuksia kehitettiin, Linnanmäen
huvipuisto rakennettiin ja Korkeasaarta ehostettiin. Lukuisia muita rakennuksia
otettiin käyttöön olympialaisten ajaksi. Suomalaisurheilijat asuivat
Santahaminan kadettikoulussa, sosialistisen itäblokin urheilijat majoitettiin
vastavalmistuneeseen Otaniemen teekkarikylään, Meilahden
sairaanhoito-oppilaitoksesta tehtiin naisurheilijoiden kisakylä ja toimittajat
asettuivat ylioppilaskunnan ylioppilasasuntolaan Domus Academicaan ja
Satakuntataloon.
Olympiakisojen
avajaiset 19.7.1952 olivat sykähdyttävät sateesta huolimatta. Kreikassa
sytytetty olympiatuli kulki maan läpi Torniosta Helsinkiin, ja stadionille
soihdun toi vanha urheilun kansallissankari Paavo Nurmi, joka myös sytytti
olympiatulen. Kisat myös kansainvälistivät Helsinkiä, sillä kaupan hyllyille
ilmestyi tuotteita, joista ennen oli vain haaveiltu, kuten maailman eniten
myyty virvoitusjuoma Coca-Cola. Yleinen kansallinen tyytyväisyys seurasi kisoja
ja oltiin yksimielisiä siitä, että järjestelyt pelasivat ja kisahenki pysyi
hyvänä. Suomalainen vieraanvaraisuus sai runsaasti kiitosta. Helsingin vuoden
1952 kisat olivat monen mielestä “viimeiset oikeat olympiakisat” ennen
kaupallistumisen voittoa.
Kansainvälisyys
ja modernismi tuulettivat pääkaupungin aatteita ja politiikkaa monella
muullakin tavalla 1950-luvulla. Kuten ennenkin, muutosvaatimukset lainehtivat
ajan mittaan muuallekin maahan.
Kansallista omaakuvaa rakennettiin vielä pitkään sotien jälkeen kotimaisin
agraarisin tunnuksin tavoitteena isänmaallisen hengen ja kansallisen eheyden
ylläpitäminen. Pääasiassa Helsingin kulttuuri- ja yliopistopiireissä käytiin
1950- ja 1960-luvulla aatteellinen ja poliittinen kädenvääntö, jolla pyrittiin
monipuolistamaan kulttuurisuuntauksia ja lisäämään yhteiskunnallista
sallivuutta ja moniarvoisuutta. Vastakkain asettuivat urbaaniset uudistajat ja
kansallis-konservatiiviset perinteen kannattajat, joista edelliset olivat
vähemmistönä. Mittaa ottivat toisistaan “aatteettomat”, kontinentaalisesti
suuntautuneet modernistit ja isänmaallisen kulttuuri- ja kotiseutulinjan
toteuttajat. 1960-luvulla kiista muuttui polittiiseksi ja koski demokratian,
tasa-arvon ja hyvinvoinnin luomisen edellytyksissä.
Taistelufoorumina
oli aluksi pääkaupungin kulttuurielämä ja kulttuuria ylläpitävät rakenteet.
Oli tarve
“etsiä suuntaa näkyvyydestä jokseenkin sakeassa ajassa”, totesi Eino S. Repo,
eräs kulttuurin vasemmistoliberaalisista uudistajista. Lyriikkaan, proosan,
teatterin ja elokuvan uudistajat vaativat taiteeseen esteettisempää,
kansainvälisempää , urbaanisempaa ja yksilöllisempää suuntautumista.
Elokuvaharrastuksen kehittyminen 50-luvulla oli leimallisesti helsinkiläinen
ilmiö. Jo ennen sotaa orastanut taide-elokuvien katsominen oli ollut
kaupunkiliberaalien suosima harrastus.
Sotien
jälkeen elokuvalla oli tärkeä osuus nuorison syvimpien tunne-elämysten värittäjänä
ja muodostumassa olevan nuorisoidentiteetin luojana. Elokuvaharrastuksen suuri
nousukausi osui Helsingissä 1950-luvun alkuun, aikaan ennen television
valtakunnallista leviämistä.
Laajemmin
taistelu kulttuurin suunnasta kytkeytyi suomalaisen yhteiskunnan suureen
muutokseen, kaupunkilaistumiseen ja keskiluokkaistumiseen, joka oli Suomessa
1940-luvulla vielä huomattavasti jäljessä muista teollistuneista länsimaista.
Suurimalle osalle suomalaisia maaseutu oli yhä läheisin elinmiljöö, ja koska
kaupunkien sosiaalisia oloja ja historiaa oli Suomessa tutkittu sangen vähän,
olettamukset maaseudun ja kaupunkien vastakohtaisuuksista perustuivat
mielikuviin, arvostuksiin ja ennakkoluuloihin. Näkemys “hyvästä maaseudusta” ja
“pahasta kaupungista” leimasi aatteellista ja poliittista ilmapiiriä aikana,
jolloin muuttoliike Helsinkiin voimakkaasti kasvoi.
Helsinkiä,
helsinkiläisyyttä ja pääkaupunkikeskeisyyttä kohtaan tunnettiin 1950-luvulla
syvää kansallista epäluuloa muualla maassa. Kaupunkielämää pidettiin henkisesti
veltostavana, mukavuudenhalua lisäävänä, aatteettomana ja keikaroivana.
Puhuttiin “sivistyneistön petoksesta”, lukeneiston ja eliitin jäämisestä
Helsingin Baabeliin virkauralle. Paheksuttiin kansallisen ja akateemisen
perinteen ehtymistä: korpeen lähteminen ja kansan eteen työskenteleminen
houkutteli yhä harvempia. Kekkonen kiinnitti pääministerikaudellaan runsaasti
huomiota maaltapaon lisääntymiseen ja sen “asfalttitalonpojille” aiheuttamiin
ongelmiin. Psykologisin tutkimuksin pyrittiin osoittamaan, että kaupunki
kehitti oman, suomalaisuudelle vieraan ihmistyyppinsä. Pelättiin, että
Helsingin kautta Suomeen leviäisi “amerikkalainen bisnesmentaliteetti” ja
“neuvostoliittolainen puoluementaliteetti”, kuten fil. tri Matti Kuusi muotoili
kulttuuripoliittisessa pamfletissaan 1957,
Aikakauden
monet uutuudet heijastelivat nuorison määrällistä kasvua sekä nuorten
näkyvyyden ja populaarikulttuurin yleisen vaikutuksen lisääntymistä.
Suomalainen yhteiskunta nuortui 1950-luvun lopulta lähtien, kun suuret ikäluokat
tulivat kulutusikään. Aikuisia puhuttivat 1950-luvulla lättähatut, nahkatakit
ja rasvaletit, ja rock’n’rollin maihinnousu. Myös nuorisomuoti löi läpi
1960-luvulle tultaessa. Beatlemania iski Helsinkiin toden teolla 1963, kun
yhtye vieraili Suomessa. Uusi moderni amerikkalaisperäinen nuorisoidentiteetti
muodostui aluksi kaupungeissa, eikä se ollut ensisijaisesti työväenluokkainen
ilmiö. Nuorisomusiikin innokkaimmat kuuntelijat tulivat kaupunkinen
keskiluokkaisista kodeista. Yliopistokaupunki Helsingissä tämä näkyi selvästi,
kun osakuntien tanssi- ja klubi-illat vetivät väkeä ennennäkemättömällä
tavalla.
Nuorisomuoti
synnytti omat kaupalliset fooruminsa, joista Teinitalo Kaisaniemessä oli
pitkään tärkein. Myös Pukeva ja Stockmann perustivat omat nuoriso-osastonsa,
SevenTeensin ja Club 17:n. Suurin nuorisokeskittymä oli lähiöissä, joihin nousi
1960-luvulla nuorisotaloja, ensimmäisenä Maunulaan 1966. Kantakaupungin
kahvilat ja baarit (Nissen, Stockmann, Colombia, Elanto) houkuttelivat nuorisoa
keskustaan; Perunatorille (nyk. Ylioppilasaukio) 1959 avattu Suomen ensimmäinen
snack-baari levitti kansallisille markkinoille mm. ranskanperunat, porilaiset
ja “samettijäätelön” eli soft icen. Sittemmin Esplanadinpuisto ja Rautatieasema
vetivät koulunuorisoa puoleensa, ja Kasarmitorin Expohalli oli nuorison suosima
kokoontumispaikka 60-luvulla.
1950-luku
aatteineen loi perustan myöhemmälle urbaaniselle elämänmuodolle. Mika Waltarin
ja Olavi Paavolaisen jalanjäljissä kehitettiin uutta rakkaus- ja
kaupunkilyriikkaa. Romaaneissa ja novelleissa pohdittiin suhdetta kaupunkiin ja
kaupunkilaisuuteen. Kirsi Kunnas, Lassi Nummi, Anselm Hollo, Pentti Holappa,
Jörn Donner, Anders Cleve, Eva Wichman, Arvo Turtiainen, Tuomas Anhava nostivat
kirjallisuuteen uudenlaista kaupunkikuvausta. Stadin oma kieli, slangi, pääsi
vihdoin vakavamman tutkimuksen kohteeksi. Helsinkiläisyys loi omaa
kieli-identiteettiä ja päinvastoin, kuten ylioppilaiden kulttuurilehti Eteläsuomalaisessa
todettiin hieman ylemmyydentuntoisesti
1954: “Mutta niinpä tajutakseen tätä kieltä täytyykin olla syntyperäinen
helsinkiläinen, pikkupoikana mahdollisimman monet takapihat, kaltsit ja keltut
kolunnut ---- .“
1950-luvun
aatteellinen maaseutu-kaupunki-keskustelu yhdistyneenä kansallisiin
Pohjois-Suomen kehittämiskaavailuihin synnytti seuraavan vuosikymmenen
valtakunnallisen hajasijoitus- ja desentralisaatiopolitiikan. Sodan jälkeen oli
todettu valtakunnallisen suunnittelun tarve, joka perustui “kansallisen
eheyttämisen” politiikkaan. Jälleenrakennusaika loi edellytykset siirtymiselle
keskusjohtoisen pitkäjänteisen taloudellisen, kulttuurisen ja sosiaalisen
suunnittelun tielle. Kun puolueiden kulttuuri- ja aluepoliittiset ohjelmat
alkoivat valmistua 1960-luvun puoleen väliin mennessä, vallitsi harvinaisen
suuri yksimielisyys alueellisen kehittämisen tärkeydestä, valtion laitosten
hajasijoittamisesta ja maakuntakorkeakoulujen perustamisesta. Yhteiskunnallisen
kehittämiskeskustelun huomio siirtyi ennen pitkää pois keskuksista, ja
tavoitteeksi nousi maaseudun ja kaupungin erojen tasoittaminen.
Päätäntävallan,
hallinnon, teollisuuden ja talouden Helsinki-keskeisyys nousi 1960-luvulla
kriittisen poliittisen tarkastelun kohteeksi. Esiin nostettiin vaatimus
hyvinvoivan etelän ja laajan köyhän takamaan välisten erojen kaventamisesta.
Lähtökohtana oli Helsingin ylivertainen asema muuhun maahan verrattuna sekä
muuttoliikkeen voimakkuus. Lukuisissa komiteamietinnöissä pohdittiin sekä
valtion virastojen ja laitosten hajasijoittamista että hallinnon
desentralisointia vahvistamalla mm. maakuntien ja kuntien itsehallintoa.
Uskottiin, että hajakeskityksellä voitaisiin luoda voimakkaita monipuolisia
kasvukeskuksia pääkaupungin vastapainoksi. Parhaiten onnistuttiin
maakunnallisen korkeakoulu- ja yliopistoverkoston luomisessa.
1Tilanne
oli monella tavalla paradoksaalinen. Sitä mukaan kuin Suomi kaupungistui,
maakuntien moninaiset ongelmat nousivat politiikan keskiöön. Maalaisliiton
vaalivoiton 1962 jälkeen kiinnitettiin yhä laajempaa huomiota nopean
rakennemuutoksen maaseudulla esiin nostamiin ongelmiin. Väestön keskittyminen
pääkaupunkiseudulle ja yhteiskuntasuunnittelun läpimurto synnytti jännitteen,
jonka ratkaisusta muodostui yksi viime vuosikymmenten yleispolitiikan
kynnyskysymyksistä. Esille nousi 1965 ajatus jopa pääkaupungin siirrosta
“jonnekin Keski-Suomeen, ehkä Jyväskylän tienoille”, kuten pääministeri
Virolaisen sihteeri Jouko Loikkanen ehdotti. Ajatus eli valtiohallinnossa
useita vuosia, kun kehitysaluepoliittista lainsäädäntöä valmisteltiin.
Akateeminen kasautuminen Helsinkiin oli yhä ongelmana 60-luvulla: “Pääkaupunki
on turvonnut pää, joka tahtoo hotkaista puolet koko Uudestamaasta ja tehdä
huomenna Lahdesta esikaupungin”, muotoiltiin nuorten maakunta- ja
aluepoliittisessa yhdistyksessä Provinsiassa 1966.
Kansallinen
rakennemuutos vapautti tilaa uudelle aatteellisuudelle, ja 1960-luvulla
Suomessa koettiin laajamittainen urbaanisen mentaliteetin herääminen. Virikkeet
tulivat tälläkin kertaa pääosin Helsingin akateemisesta piiristä. Nuoren
sukupolven arvot lähtivät kaupunkielämään kuuluvien yksilöllisen vapauden,
henkisen liikkuvuuden, rationaalisuuden, moniarvoisuuden etiikan, pasifismin,
kansainvälisyyden ja toleranssin vaatimuksista. Ne mursivat 1800-luvulla
muodostunutta kansallista perinnettä, sääty-Suomen vanhoja rakenteita sekä
agraarisen yhtenäiskulttuuria, altruismia ja kristillisiä moraali- ja
siveyskäsityksiä. Akateemisen uusvasemmiston kritiikin kohteiksi nousivat
(porvarillinen) koti, kirkko, koululaitos ja armeija erityisesti vuoden 1966
eduskuntavaalien jälkeen. Vaaleissa vasemmisto sai enemmistön eduskunnassa.
Ensimmäinen moderni ja myyttiseksi noussut urbaani “vallankumousshow” oli
ylioppilaiden suorittama Vanhan ylioppilastalon valtaus marraskuussa 1968.
Taiteen
uusi realismi, irrottelevat kaupunkihappeningit ja pop-taide nousivat modernin
kulttuurisuuntauksen tunnuksiksi. Suomen tunnetuimmat kirjasodat, (mm. Hannu
Salaman Juhannustansseista) käytiin Helsingissä. Helsinkiläiset
jonottivat vuosina 1961 ja 1969 järjestettyihin kansainvälisen modernin taiteen
suurkatselmuksiin, ARS-näyttelyihin. 60-luku oli myös perinteisen
monumentaalitaiteen kulta-aikaa. Mannerheimin ratsastajapatsas paljastettiin
juhlallisesti ja näyttävästi 1960 ja pian sen jälkeen Wäinö Aaltosen tekemien
presidenttipatsaiden sarja Eduskunnan edustalla. Voimakkain patsaskiista
käytiin 1967 Eila Hiltusen abstraktisen Sibelius-monumentin ympärillä.
Kaikkiaan pääkaupunkiin nousi vuosikymmenen aikana parikymmentä muistomerkkiä.
Radikalismi
oli 60-luvulla luonteeltaan urbaanista. Uudenlaisen poliittisen ajattelun
airut, 1963 perustettu asevarustelua vastustanut Sadankomitea oli
lähtökohdiltaan kaupunkiliike. Sen juuret olivat edellisen vuosikymmenen
kirjallisessa modernismissa, liberalismissa ja kulttuurikeskustelussa. Modernin
ja radikaalin tunnukseksi nousi Arvo Salon kirjoittama ja Kaj Chydeniuksen
säveltämä Lapualaisooppera, joka esitettiin Ylioppilasteatterin
40-vuotisjuhlassa 1966. Jazz, hootenanny ja folkmusiikki sekä ensimmäiset
discotequet nousivat nekin kansalliseen tietoisuuteen pääkaupunkinuorison
piiristä. Suosittu yhtye Muksut esitti Pentti Saarikosken ja Anselm Hollon
kirjoittamia “kuljen missä kuljen” lauluja ja hengeltään urbaanista
käyttölyriikkaa. Saarikosken ja Salon ohella Helsinkiä ylistivät runoissaan
Pentti Saaritsa, Claes Andersson ja Viljo Kajava.
Sotien
jälkeisissä elokuvissa piirtyy kuva Helsinki-painotusten muuttumisesta.
Kaupungin ja maaseudun kuvaaminen toistensa vastakohtina tuki perinteistä
luokkayhteiskuntaan liittyvää elokuvakerrontaa. Nopeat muutokset loivat
epävarmuutta, mikä korosti vanhojen arvojen, juurien ja maalaisidyllin
merkitystä. Suomalaisen elokuvan perusrakenteena oli matka maalta kaupunkiin ja
usein myös paluu maalle. Elokuva loi ja uudensi stereotyyppisiä mustavalkoisia
käsityksiä kaupungista kiireen, ihmispaljouden ja synnin pesänä, ja Helsinki
esitettiin vanhoissa kotimaisissa elokuvissa porvarillisen huvittelun
kulissina. Pääkaupunki satamineen tai syrjäkatuineen saattoi myös olla
rikosfilmien tapahtumapaikka. Vasta 1960-luvulla alkoi kaupunkikuvauksen uusi
aalto, joka muutti elokuvan tapaa kuvata ihmisiä Helsingissä, alkoi. Matti
Kassilan ja Mika Waltarin luoma komisario Palmu sekä Manu Kurkvaaran, Mikko
Niskasen, Risto Jarvan, Jaakko Pakkasviran ja Jörn Donnerin monet elokuvat
osoittivat, että kaupungista oli tullut normaali elinympäristö. Ensimmäinen
lähiöfilmi oli Tapio Suomisen 1980 valmistunut Täältä tullaan, elämä!
Kaupunki, erityisesti Helsinki sai myyttisen ulottuvuuden 1980-luvulta alkaen
Aki Kaurismäen elokuvissa.
Iloinen,
urbaaninen, vapaudella leikkinyt, kokeileva, pluralistinen ja vauras 60-luku
päättyi Helsingissä 1973 öljykriisiin ja talouden lamaan. Kaupunkilaisia
kehotettiin vähentämään energiankulutusta ja säästämään kallista energiaa.
Julkinen valta näytti esimerkkiä: Helsingissä katuvalot paloivat puoliteholla
ja valomainoksia käytettiin säästeliäästi. Ilmapiiri muuttui pulatunnelman ja
suurvaltapolitiikan kärjistymisen myötä nopeasti. Polttoaineen hinnannousu ja
työttömyys vähensivät vuoden 1975 vaiheilla kaupunkilaisten henkilökohtaista
turvallisuudentunnetta. Presidentti Kekkosen suulla maahan julistettiin 1975
“kansallinen hätätila”, jolle oli todellista pohjaa. Talouden osoittimet
kääntyivät alaspäin, inflaatio kasvoi ja maan vaihtotaseen alijäämä kasvoi
nopeasti. Helsingin merkitys puolue- ja ammattiyhdistysvaikuttamisen
päänäyttämönä korostui. Tulo- hallitusneuvottelut, suuret lakot ja
mielenosoitukset leimasivat 1970-luvulla pääkaupungin katukuvaa ja
mediailmapiiriä. Vallan keskipiste sijaitsi Tamminiemessä, presidentti Kekkosen
virka-asunnossa.
Helsingissä
60-luvun nopea kasvu loi perustan yhteiskunnan palvelujen lisäämiselle.
Seuraavalla vuosikymmenellä luotiin kattava päivähoitoverkosto ja ryhdyttiin
kehittämään vanhusten hoitoa. Vuonna 1972 aloitettiin kunnallisen terveyskeskusasemien
luominen. Helsingissä siirryttiin peruskoulujärjestelmään 1977. Valoa
suurvaltapolitiikan pimeyteen saatiin 1975, kun Helsingissä järjestettiin
Euroopan turvallisuus- ja yhteistyökokouksen ETYKin kolmas vaihe eli
päätösasiakirjan juhlallinen allekirjoitustilaisuus. “Helsingin henki”,
sovittelevuus ja pyrkimys puolueettomuuteen konkretisoitui ETYK:ssä. Suomen pääkaupunki sai presidentti Kekkosen
johdolla olla kansainvälisen politiikan näyttämönä, jossa ensimmäistä kertaa
oli koottu saman pöydän ääreen idän ja lännen suurvaltajohtajat. ETYK
seurantaorganisaatioineen osoittautui tärkeäksi tekijäksi, kun Itä-Euroopan
maat alkoivat 1980-luvun lopulla katkoa siteitään kommunismiin.
Vuoden 1977
kansallisen elvytysohjelman aikaansaaminen käänsi talouden mittarit nousuun.
Kasvu perustui vahvaan Suomen ja Neuvostoliiton väliseen idänkauppaan.
Seuraavasta vuosikymmenestä tuli jälleen suurta kulutuksen, yleisen
varallisuuden, vaurastumisen ja materialististen arvojen aikaa.
Tiedotusvälineissä analysoitiin 1980-luvulla uuden narsistisen ja
yksilökeskeisen citykulttuurin olemusta. Helsinkiin nousi lukuisia uusia
kauppakeskuksia. Kaivopihan uudelleenrakentaminen 1980-luvun näytti tietä; pian
avattiin Itäkeskus, Forumin kauppakeskus, Stockmannin uusi osa, Kluuvin galleria
ja 1990-luvulla Kämpin galleria. Suuret paikoitustilat ja maanalaiset yhteydet
keskustan tavaratalojen välillä avattiin 1990-luvulla.
Helsinkiin
ja muihin suurkaupunkeihin rakennettiin kuntosaleja, ja etelänmatkojen suosio
kasvoi. Golf- ja lomaosakkeet kävivät kaupaksi. Suomalainen “juppius” jalostui
Helsingissä. Rahamarkkinoiden vapautuminen nosti vuosikymmenen symboleiksi
nuoret, menestyneet ja rikastuneet pankkiirit, pörssipelurit, nurkanvaltaajat
ja suursijoittajat. Uutta vapautumisen ilmapiiriä osoittivat lukuisat
paikallisradiot ja uudet lehdet. Muutamat, kuten Image, City-lehti
ja Radio City, osoittautuivat elinvoimaisiksi. Media, tiedonvälitys sekä
tietotekniikkayritykset aloittivat voimakkaan keskittymisen pääkaupunkiseudulle.
Helsinki
joutui talouden syvään lamaan muun maan mukana 1990-luvulla. Idänkaupan
romahtaminen aiheutti lukuisia konkursseja vaatetus-, laivanrakennus- ja
metalliteollisuudessa. Kasinopelin jälkivaikutus kaatoi pankkeja. Talouden
taantuminen ja työttömyys toivat ruokajonot Helsingin kaduille.
Hyvinvointivaltion kriisi pakotti säästötoimiin ja työpaikkojen saneerauksiin.
Syvä lamamieliala näkyi hyvin Helsingissä, jossa eriarvoistuiminen ja
syrjäytyminen tuli esille voimakkaasti eri kaupunginosissa. Helsinki joutui
myös sopeutumaan monikulttuurisuuteen eli pakolaisten, turvapaikanhakijoiden ja
maahanmuuttajien aikaansaamiin haasteisiin.
Valoa
tulevaisuuteen toi liittymispäätös Euroopan Unioniin. Sitä juhlittiin väkevästi
Helsingissä lokakuussa 1994. Kansallista omanarvontuntoa nostatti jääkiekon
maailmanmestaruuden saaminen keväällä 1995 - sitäkin juhlittiin massiivisesti
Helsingissä. Urheiluboomin varjossa Helsinkiin rakennettiin Euroopan modernein
monitoimihalli, ns. Hartwall Areena. Vuosikymmenen jälkipuolella
tulevaisuusoptimismia nostatti Helsingin valitseminen yhdeksi vuoden 2000
kulttuurikaupungiksi Euroopassa. Kulttuuri korostui, kun modernin taiteen museo
Kiasma avattiin keväällä 1998. Maan sisäinen muuttoliike toi 1990-luvulla yhä
useampia suomalaisia (pää-)kaupunkimaisen elämänmuodon piiriin. Vuosikymmenen
aikana on pohdittu suomalaisen urbanismin, kaupunkien elämäntavan,
tapakulttuuriin, ja helsinkiläisyyden olemusta. Yksi on selvää: Helsinki on
tässä suhteessa edelleen sulatusuuni,
kansallinen edelläkävijä ja valtakunnallinen esikuva.